Monday, March 4, 2013

Jak zdobyć wizę do Chin w Hong Kongu?



Miejsce: Hong Kong SAR
Typ wizy: turystyczna, L, 2 wjazdy w ciagu 90 dni z nielimitowanym czasem pobytu (do 90 dni)





Hong Kong to Chiny.... nie, Hong Kong to nie Chiny. Zaraz, zaraz..... Hong Kong już nie jest kolonią brytyjską. Z drugiej strony, ma swój własny rząd, Hongkończycy mają paszporty hongkońskie, Chińczycy do Hong Kongu potrzebują wiz, a na granicy wbiją nam do paszportu wyjazd z Chin. Jedna z bardzo ważnych zasad - nigdy nie próbować zrozumieć ani polityki, ani ekonomii, ani biurokracji Państwa Środka, chyba, że chce się spokojnie zwariować. Hong Kong jest idealnym miejscem na wyrabianie wiz. Ze względu na wysokie ceny, nie jest jednak dobry na oczekiwanie na decyzję. Dlatego, lepiej wyważyć sobie pomiędzy optymalnym czasem uzyskania wizy a kosztami zakwaterowania w Hong Kongu.

Przy zakwaterowaniu w tanim hostelu, nawet opłata za superekspres wydaje się być sensowna.

 

Chińską wizę można uzyskać na dwa sposoby:



1. Bezpośredni. 


Można udać się bezpośrednio do Konsulatu Chińskiej Republiki Ludowej w Hong Kongu, który mieści się pod adresem:

7th Floor, Lower Block, China Resources Building,
No.26, Harbor Road, Wanchai, Hong Kong SAR

Trzeba się zmieścić pomiędzy godzinami 9.00 a 17.00. By uniknąć kolejek, najlepiej pojawić się jeszcze przed 9.00.
 

Dla obywateli Polski, cena wizy, w trybie zwykłym (4 dni robocze) wynosi 570 hkd (styczeń 2012 rok). Za tryb ekspresowy (2-3 dni robocze), trzeba dopłacić 200 hkd, a za tryb przyspieszony, 300 hkd.

 


2. Pośredni

Można udać się do jednej z agencji pośredniczących, np:

CTS (China Travel Service) 

Placówki rozlokowane są po całym mieście. Warto mieć komplet dokumentów. W przeciwnym wypadku, zawołają niebotycznej kwoty za wystawienie vouchera na hotel lub lot. Jedno z biur, w którym wizę można uzyskać w 1-2 godzin znajduje się w LoWu, po prawej stronie, tuż za hongkońską odprawą paszportową.


FTB (Forever Bright Trading)

Biuro mieści się pod adresem:

 

Rm. 916-917, New Mandarin Plaza Tower B, 
14 Science Museum Rd., T.S.T. East, Kowloon, HK.

 

Możemy uzyskać każdy rodzaj wizy, przy tym turystyczne wystawiane są na okres maksymalnie 3 miesięcy. Ja moją wlepkę wyrabiałem przez Forever Bright Trading. Wystarczyło przyjść z paszportem i ew. zdjęciem (choć można zrobić na miejscu). Po złożeniu krótkiego, jednostronicowego wniosku i zdjęcia, paszport z wizą ważną 3 miesiące, pozwalającą na 2 wjazdy i 90 dni pobytu łącznie miałem gotowy do odbioru w kilka godzin.

Warto wcześniej zapytać się o ceny, bo te się lubią zmieniać. W momencie gdy robiłem moją wizę, na stronie była podana cena 480 hkd. Po wysłaniu maila, dowiedziałem się, że przyjdzie mi zapłacić ponad 800 hkd. Pokwitowanie na paszport dostałem na 700 hkd. Wyszło taniej niż przez Konsulat. FTB uzyskuje wizy w PSB w Shenzen (czyli nasze paszporty wysyłane są na chwilę do Chin) - podobno mogą to zrobić tylko firmy. Widziałem, jak pani, podsumowując moją opłatę sumowała na kalkulatorze rachunek, którego pierwszą częścią było "300" - podejrzewam, że tyle właśnie kosztuje wiza w Shenzen dla posiadaczy polskich paszportów. Pozostałe 400 hkd musiało być opłatą za pośrednictwo.


Wiza chińska uzyskana w Hong Kongu, wystawiona w Shenzen z plamami po korektorze.

No comments:

Post a Comment